Domowe biuro – jak przygotować mieszkanie do pracy z domu?

Domowe biuro
3 minuty

Biuro w domu to wybór wielu osób pracujących jako wolni strzelcy lub drobnych przedsiębiorców. Niestety organizacja domowego biura może być przymusowa, co pokazały ostatnie miesiące pandemii. Niezależnie od tego, jakie motywacje nami kierują, trzeba się mocno przyłożyć do przygotowania domowego biura. Tylko dobrze zorganizowane miejsce umożliwia wydajną pracę.

Biuro domowe – w jakim pomieszczeniu?

Poprzedni rok i długie miesiące ukrywania się przed wirusem zmusiły wielu z nas do pracy z domu. Nie każdy dobrze czuje się w takiej sytuacji, wiele osób nie ma w mieszkaniu odpowiednich warunków, a u jeszcze innych dominuje chęć pracy w kontakcie z ludźmi. Jednak mimo poprawy sytuacji związanej z pandemią część osób nie wyobraża sobie powrotu do biura i wybiera pracę z domu. Wymaga to jednak przygotowania miejsca pracy, którego charakter jest inny, niż pomieszczeń wypoczynkowych.

Jak urządzić biuro w domu? Zacznij od wyboru odpowiedniego pomieszczenia, które będzie przeznaczone do pracy. Część freelancerów preferuje pracę z kilku miejsc w domu i wybierają je zależnie od możliwości. Jednak najlepiej będzie wybrać do tego jedno pomieszczenie, gdzie staną meble biurowe i komputer. Jeśli dysponujesz gabinetem, możesz uznać się za szczęściarza. Niestety szczególnie w mniejszych mieszkaniach może być problem z wygenerowaniem oddzielnego pokoju. Co wtedy zrobić?

Najlepszym pomieszczeniem na aranżację biura w domu wydaje się być sypialnia. Użytkowana jest głównie wieczorem i w nocy, a w ciągu dnia stoi pusta. Dodatkowo najczęściej w sypialni montuje się wyciszone okna i drzwi, dlatego komfort pracy wewnątrz będzie wyższy. Można też wyznaczyć salon na miejsce prowadzenia obowiązków zawodowych. W jego obrębie trzeba wyznaczyć strefę, która stanie się biurem. Najlepszy będzie kąt wydzielony od reszty pomieszczenia regałem, komodą lub kwietnikiem. Dzięki temu odpoczywający domownicy nie będą tak bardzo absorbować uwagi pracującego.

Podstawowe elementy wyposażenia biura w domu?

Praca w domu to sama przyjemność, ponieważ możesz pracować gdzie chcesz i kiedy masz ochotę. To jeden z mitów, który powtarzają osoby nie mające pojęcia o prowadzeniu domowego biura. Tymczasem nie ma sensu improwizować przy urządzaniu miejsca pracy. Na łóżku czy sofie wygodnie ogląda się seriale na laptopie, ale praca po kilka godzin dziennie nie będzie komfortowa. Dlatego nie baw się w przypadkowe rozwiązania, tylko dobierz profesjonalne meble niezbędne do pracy.

Najważniejszym meblem jest fotel. Nie zapominaj, że pracę w domu najczęściej będziesz prowadził w pozycji siedzącej i to nieprzerwanie nawet przez kilka godzin. Dlatego musisz utrzymać ciało w pozycji ergonomicznej, dzięki czemu unikniesz bolących pleców, problemów ze ścierpniętymi rękami czy bólem karku. Najlepszy będzie regulowany fotel, którego wymiary będziesz mógł dopasować do swojego wzrostu oraz pozycji przy biurku.

Pozostańmy na chwilę przy wspomnianym meblu, czyli właśnie biurku. Trudno wyobrazić sobie pracę z laptopem na kolanach przez wiele godzin w ciągu dnia. Pomijając już kwestie zdrowotne, będzie to utrudniało nawet taką pracę, jak pisanie czy odbieranie wiadomości. Dlatego biurko lub stół są konieczne do urządzania biura w mieszkaniu. Na powierzchni stołu umieścisz komputer i monitor niezbędne w pracy. Dodatkowo taki mebel wymusi na Tobie pracę w pozycji wyprostowanej.

Dodatkowe akcesoria do biura domowego

Skoro masz już wyznaczone miejsce, w którym zasiądziesz do pracy i odpowiedni do tego mebel, pora zebrać dodatkowe elementy wyposażenia biura w domu. Ilość monitorów potrzebnych do pracy, rodzaj komputera czy inne dodatkowe akcesoria biurowe dobierzesz według swojego uznania. Nie możesz jednak zapominać o elementach, które są charakterystyczne dla każdego pomieszczenia biurowego, w tym Twojego miejsca pracy w mieszkaniu.

Idąc na kompromisy w kwestii wyboru miejsca, nie zawsze będziesz miał możliwość dostępu do światła dziennego. Nawet jeśli będzie go pod dostatkiem, konieczne stanie się doświetlenie strefy pracy. Musisz zatem pomyśleć o odpowiedniej lampce, najlepiej z regulowanym kloszem. To pozwoli Ci skierować strumień światła w wybrane miejsce, dzięki czemu unikniesz mocnych kontrastów najbardziej szkodliwych dla wzroku.

Aranżacja biura zmusi Cię także do inwestycji w dodatkowe szafki lub regały, gdzie umieścisz niezbędne dokumenty, urządzenia biurowe czy potrzebne publikacje naukowe. Część zapotrzebowania mogą zaspokoić szuflady w biurku, jednak w nich najczęściej lądują podręczne drobiazgi. Dlatego zastanów się nad wiszącą półką nad biurkiem lub dodatkową szafką typu słupek obok niego. To pozwoli Ci ograniczyć bałagan związany z prowadzeniem pracy w domu.

Jeśli pomysł dotyczący pracy z domu wpadł Ci do głowy pod wpływem jakiegoś impulsu, wstrzymaj się z organizacją biura domowego. Praca z zacisza własnego mieszkania nie jest dobra dla wszystkich. Wiele pracy wymaga oddzielenie spraw prywatnych od służbowych, a także skupienie się na pracy w miejscu, które zazwyczaj kojarzy się z wypoczynkiem. Dlatego spróbuj przez jakiś czas popracować w takich warunkach, jakie masz, a jeśli pomysł okaże się dobry, dopiero wówczas zastanów się nad przemeblowaniem mieszkania.